Féléves összefoglaló – I. rész

Csak rövidhírekkel, clickbait drámákkal, meme-ekkel és hasonló okosságokkal szolgáltunk az elmúlt hat hónapban. Rengeteg kifogást és valós indokot oszthatnék meg a lustaságtól kezdve a bérfestésen, egyéb hobbikon és a melón át, de inkább írok nektek egy pár sort azokról a szuper játékokról, amiket az elmúlt időszakban volt alkalmunk kipróbálni.

Harvest

Nálunk már csak “a kakás játék” címen futó remekmű egy viszonylag egyszerű szabályokkal rendelkező, de nagyon változatos és mély kártya draftolós és munkás lehelyezős játék. A játékban különböző fantázia-zöldségeket kell a farmod parcelláira ültetni, öntözni őket, majd betakarítani, hogy bezsebeld a rengeteg pontot. Épületeket is felhúzhatsz, de minden parcellához és épülethez területet kell vásárolnod. Viszont a játékban nincs pénz, cserekereskedelem folyik, a zöldségeid rendelkeznek bizonyos pont/pénz értékkel. Tehát minél többet vásárolsz, annál kevesebb pontod lesz a játék végén, kivéve ha ügyesen forgatod a pénzt… és a földet.

Minden játékos karakter különböző képességekkel bír, mindenki két munkással gazdálkodhat, és a kör eleji draft határozza meg a körsorrendet. Az alap akciókon kívül (földművelés, vásárlás és építkezés) minden körben speciális akciókat is igénybe vehetünk, ezért nagyon fontos, hogy hányadikként kerülünk sorra. Meg azért is, mert az alap akciókból kettőt is csinálhatunk, ha gyorsak vagyunk, és csak egyet, ha a többiek elhappolták előlünk a jó helyeket. A zöldségek magként kerülnek hozzánk (kivéve az egypontos borsó), és trágyát kell fizetnünk elültetésükkor – ekkor átfordulnak már pontot/pénzt érő oldalukra a tokenek – és öntözéssel duplikálni tudjuk őket. Amikor úgy érezzük, eljött a betakarítás ideje, egy akcióval bármennyi teljes parcelláról learathatjuk a zöldségeket.

A játék komponensei kiválóak, az illusztrációk jópofák és az újrajátszhatósága nagyon magas. Általában 1 óra alatti a játékideje 4 játékossal. Az egyik legkellemesebb meglepetésként tartja számon a csapat.

Pioneer Days

Ahogy a Harvestet, ezt a játékot is a Tasty Minstrel Games-nek köszönhetjük. Címéből könnyen kitalálható, hogy a játék vadnyugati telepesekről szól, mechanikáit tekintve pedig kártya és kocka draft, zseniálisan keverve… ahogy a kártyákat kell mindig.

A játékosok körükben egy zsákból kockákat húznak, gurítanak velük, majd a szimbólumok alapján eldönthetik, hogy pénzt szeretnének, felbérelnek segítőket, vagy akciókat hajtanak végre. A segítők azonnali bónuszokat adhatnak vagy a végelszámolásnál győzelmi pontot hozhatnak, az akciókkal fát, gyógyszert, marhát, felszerelést vagy aranyrögöket gyűjthetünk. A felszerelések az akcióinkat duplázhatják, ha a megfelelő szimbólumot választjuk a kockáinkról, vagy egyéb képességekkel is bírhatnak. Miután minden játékos sorban választott egy kockát, a megmaradt kocka a megfelelő színű “csapás” mezőn lévő jelölőt tolja eggyel, és ha nem készültünk fel rá kellőképp, pórul járunk.

  • a piros mező (fosztogatók) hatására a pénzünk felét rabolják el
  • a sárga mező (éhínség) hatására be kell fizetnünk minden marhánk után egy ezüstöt, különben elveszítjük
  • a zöld mező (betegség) hatására be kell dobnunk minden segítőnk után egy gyógyszert, különben elveszítjük
  • a kék mező (vihar) hatására be kell dobnunk egy fát minden szekerünk után, különben sérül – így kevesebb lesz a tárolókapacitása

A fordulók addig tartanak, míg a kockazsák ki nem ürül. A fordulók végén megpróbálhatjuk a városok igényeit kielégíteni, így extra győzelmi pontokhoz juthatunk.

A Pioneer Days hasonlóan egyszerű, de nagyszerű, mint a Harvest. Nem igényel sok időt és hamar elsajátíthatóak a szabályok. A hangulata abszolút jól eltalált a nevekkel, illusztrációval és játékmenettel. A rengeteg segítő különböző képességei miatt számos nyerő stratégia létezik, és az újrajátszhatóság is nagyon magas.
Aztán ügyesen készülni a csapásokra, hogy ne ess nagyon pofára egy-egy sáv végénél!

City of Kings

Az előzőekhez képest egy jóval nagyobb falat és mi még csak a felszínt súroltuk, de már így is nyugodt szívvel ajánlom a taktikus fantasy játékok kedvelőinek. A játékban hősöket irányítunk, akik a világuk nagy részét uraló Vesh hatalmát igyekszenek megtörni. Főhadiszállásunk a világ legősibb városa, innen indul kalandunk.

A City of Kings egy kooperatív taktikai hacokkal tűzdelt szerepjáték, ahol egy veszélyekkel teli világot kell felfedeznünk, nyersanyagokat szereznünk a város fejlesztéséhez, és ,természetesen, egyre morcosabb szörnyekkel is szembenézhetünk. Mindeközben egy igencsak egyedi történetről is lehull a lepel… már ha a sztori módot választjuk.

Hét sztori küldetés vagy tizenkét kaland közül választhatunk, és hősből is akad bőven. Minden hős tizenkét egyedi képességgel és kilenc fejleszthető alapértékkel rendelkezik, szóval testreszabhatóságból és újrajátszhatóságból nincs hiány. Lehetsz gyógyításra specializáló, védelmező, távtámadással operáló vagy roppant gyors karakterrel, de a csapat harmóniája nagyon fontos. Amiben ez a játék teljesen eltér a hasonló fantasy kalandjátékoktól, az a munkások használata. A hősünkön kívül két munkásunk is lehet, akiknek saját értékeik és akcióik vannak. Ők ugyan harcolni nem tudnak, de mozogni, felfedezni és nyersanyagot gyűjteni mindenképpen használnunk kell őket, különben esélyünk sincs megnyerni a pályákat. A nyersanyagokból felszerelést, csapdákat, épületeket és egyéb extrákat készíthetünk, hogy könnyebben vegyük az akadályokat.

Minden pálya lapkákból áll, amiket egyesével kell felfedeznünk a körünk során, ahol is 4 akcióval rendelkezünk a játék kezdetekor. A főbb akciók a mozgás, felfedezés, támadás/gyógyítás, speciális akció, interakció. A mozgás akcióval a lapkák között tudunk annyit mozogni, ahányat mozgás értékünk megenged, a támadás/gyógyítás annyit sebez/gyógyít, amennyi az értékük és így tovább. Ez talán az egyik legérdekesebb része a játéknak, mert inkább nevezhető egy nagy matek-puzzlenek, mint egy ameri játéknak, mivel a harcban nem használunk se kártyát, se kockát, csak az értékeinknek megfelelően támadunk, védekezünk, gyógyítunk vagy speciális képességeket használhatunk. De a szörnyek sem lesznek lusták folyamatos élni ezekkel a lehetőségekkel. Minden csata előtt a következő nehézségi szintnek megfelelően kapnak véletlenszerűen képességeket és értékeket. A csatázós helyszínek mellett lesznek lapkák, ahol a munkások szerezhetnek nyersanyagot, és olyanok, ahol küldetéseket teljeseíthetünk a különböző feltételeknek megfelelve. Mind a szörnyek legyőzése, mind a küldetés sikeres teljesítése után kaphatunk tapasztalati pontot, ami minden játékosra egyaránt érvényes, így mindenki egyszerre lép szintet is.

A szintlépéshez egy nagyon különleges megoldást választottak a készítők, ugyanis egy hatalmas táblázatban kell elhelyeznünk korongokat az aljától kezdve, és mindig csak szomszédos mezőre tehetjük a következő tokent. Így kell a nekünk tetsző fejlesztéseket és képességeket összeszedegetnünk egy folytonos vonalat kialakítva a korongokból. Ez a rész adja a hősök újrajátszhatóságának legnagyobb részét. Rengeteg különbözőképp felépített karaktert rejt mindegyik lap. Hogy mit hozol ki belőle, az csak a fantáziádon (és a csapat többi részén) múlik.

A játék nehézségét az időkorlát adja. Bizonyos számú fordulónk van a küldetés célját teljesíteni, ezért abszolút optimálisan kell igyekeznünk akcióinkat felhasználni mind hőseinkkel, mind munkásainkkal. A szerencsefaktor csak néhány helyen mutatkozhat meg, de ha a csapat összhangban működik, zseniális szórakozás lehet minden kaland.

A külcsínre nem lehet panasz, gyönyörű a játéknak minden eleme, és egészen egyedi megoldásokkal van tele. A karakterlapokhoz érdemes beszerezni a plexi fedőt, hogy ne csúszkáljanak el véletlenül sem a tokenjeink. Az újrajátszhatóságról elég annyi, hogy a random generált szörnyekkel kb tízmillió egyedi harcot voltak képesek kisajtolni a játékból a készítők és a játék többi eleme is roppant sokoldalú. Egy kaland 1-3 órába telik, és leginkább a matekolós, min-maxolós fantasy kedvelőknek ajánlanánk.

Az elején említett rengeteg társashoz kapcsolódó egyébbel kapcsolatban is vésnék ide pár sort, mert egy csomó minden történt.

  • Egyre többet bérfestek Naptime Miniatures néven, mindenkinek nagyon köszönöm az érdeklődést és megrendeléseket.
  • Ha 3D nyomtatnátok figurákat, tudom ajánlani a Figurák és 3D nyomtatás oldalt. Remélem lassan láthatjátok kifestve is, amiket rendeltem.
  • Voltunk újra a Bertyák Miniature Painting jóvoltából workshopon, ahol Warhammer 40K-ból festettünk gusztustalan blightkingeket és egy rakás technikát leshettünk el vagy fejleszthettünk István kétnapos felügyelete alatt. Ráadásul befizettük a háromnapos október bootcampet is, amit nagyon várunk már.
  • Újra elkapott a FOMO egy nagy adag Kickstarterrel kapcsolatban, úgyhogy megint jó sok csomagot várunk, és persze a régebbiek közül szinte mind késik a vírus miatt, de ez legyen a legkisebb gond. Az nagyobb gond, hogy visszaestem 😀 És ráadásul egy részére valószínűleg nem is lesz társaság, de remélem azért kipróbáljuk.
  • Elég nagyot változott a játékok típusa is, amik leginkább előkerülnek mostanság. A Gloomhaven – Forgotten Circles az egyetlen kampány játék, ami fut, minden más könnyedebb, gyorsabb, és a legtöbb euro-szerű. Ezen nagy részéről olvashattok majd a cikksorozat 2. és 3. felvonásában.
    Szerencsére mindenki szívesen játszik szinte mindent, de az előbb említett KS-ekből jó sok nagyobb lélegzetvételű kampányjáték van, így kíváncsi leszek meddig jutunk velük.

Leave a comment

Blog at WordPress.com.

Up ↑