Court of the Dead társasjáték

Rengeteg film, könyv, játék alapsztorija indul ki a mennyország és a pokol örökös harcából. A Court of the Deadben viszont nem a két viaskodó oldal egyikére voksolunk majd, hanem a háború végét igyekszünk elérni, a Halál segítőiként. Ez nem lesz olyan egyszerű, mert szinte minden lépésünket árgus szemekkel követik “fentről” és “lentről”, és komoly büntetésben részesülnek a túlbuzgó pacifista halálbérencek.

pic4859291

A halál tanácsadói minket, az úgynevezett gyászolókat (mourners), bíztak meg, hogy a különböző régiókban befolyást szerezve, frakciónk akaratát érvényesítsük. Minden játékos tábláján látható, hogy nem csak a választott frakcióban megszerzett befolyás számít majd a játék végi pontozáskor. Emellett egység (unity) tokeneket is szerezhetünk, amik szintén győzelmi pontnak számítanak. A játékot természetesen a legtöbb győzelmi ponttal rendelkező játékos nyeri.

A játék alapvetően területfoglalós (bár nem annyira csatázós), de rengeteg más mechanika is szerepel benne. Draftolás, munkáselhelyezés, kártya menedzsment és licitálás is helyet kapott benne, és egy viszonylag egyszerű, de jól működő egyvelege mindennek.

Kezdéskor mindhárom frakció (lélek, hús, csont) kártyáiból kapunk egyet-egyet, majd eldönthetjük melyik titkos, alantas célt szeretnénk a játék erejéig (hasonlóan a Lords of Waterdeep lord kártyáihoz). Ez a lap dönti el melyik lesz a fő frakciónk, aminek szimbólumát ezzel a játékos táblánkra is helyezzük. A kezdés a legidősebb játékosé.

A fordulók az alábbi sorrendben zajlanak:

  1. Etherea elosztás: A kezdőjátékos dob játékosszámnak megfelelő hatoldalú kockával. Ennyi ethereat (kék kristály, ez a pénznek megfelelő nyersanyag) szétoszt játékosszám +1 kupacba, amilyen arányban szeretné. Az utolsó játékos választ először egy kupacot, és a kezdőjátékos utoljára. A fennmaradó kupac pedig az Ínség tornyába (Dirth Forge) kerül a boardon – erre majd később visszatérek.
  2. Fertő kártyák kiosztása: A játékosok mind húznak egy fertő (wallows) kártyát, ami az adott fordulóban a küldetésük. Ha sikerül, pozitív hatása lesz, ha nem tudjuk véghezvinni, lehet a kártyán büntetés. Ezek a kártyák publikusak. A küldetések közt van, ami akár többször a fordulóban is ad bónuszt, lapokat/figurákat olcsósít, győzelmi pontot hoz, de az ereklye típusúak viszont megszerzésük után végig a játékban maradnak egy passzív képességgel felruházva birtokosukat. Vannak “vadászat” kártyák is, ahol egy figura kerül a boardra, amit le kell győzzünk a fordulóban, ennek szabályaiba nem megyek bele, de kockadobással történik.
  3. Tanács kártya draft: A tanács (court) kártáykból játékosszámtól függően mindenki  kap véletlenszerűen, majd egyet választ és a többit továbbadja, míg mindenki előtt ugyanannyi lap nem lesz. A tanács kártyákon két választható akció van, ezek általában elég erősek és valamely frakció befolyását növelik, kártyákat, miniket, győzelmi pontot adnak, vagy valamelyik sávra vagy paklira lesznek hatással.
  4. Játékos akciók: A negyedik az akciófázis amiben az alábbi akciókból csinálhatunk a körünkben egyet, amíg minden egyes játékos egyhuzamban nem passzolt (ahogy az Inisben, például).
    • Tanács kártya kijátszása: a választott képesség hatása megtörténik, a kártyát eldobod
    • Toborzás:
      • 3 etherea-ért felbérelhetsz egy bármilyen figurát a kriptádba (tartalék), viszont ezzel eggyel növeled a lila sávon a számlálót – erre majd később visszatérek.
      • 5 etherea-ért húzhatsz 2 kártyát egy választott frakció paklijából, majd egyet megtarthatsz, viszont ezzel eggyel növeled a lila sávon a számlálót. Amikor ilyen kártyát vásárolsz, azonnal eléd kerül, és a rajta lévő figurából kapsz egyet a kriptádba. A kártya frakciójának nem kell megegyeznie a saját frakcióddal. Itt érdemes megjegyezni, hogy minden frakció színéhez 2-2 figura típus tartozik. Ezen fajták darabszáma a térképen és a kriptánkban határozza meg, hogy hol állunk a board alsó felén található sávokon, amik a kör végén szintén jutalmat érnek.
    • Figurák mozgatása: 1 befolyás / figura áron mozgathatsz figurákat a tartalékodból vagy a térképen egy adott helyről egy másikra (à la Blood Rage). A fizetett befolyás meg kell egyezzen a célterület befolyásával.
    • Gyászoló kártyák képességeinek felhasználása: A már magad elé kijátszott (Toborzásban megvásárolt) kártyák képességeit használhatod. Ezek a forduló végén frissülnek majd.
  5. Pokol fenyegetése: A térkép bal oldalán látható lila sávon a bal oldali érték bizonyos lapoktól, képességektől és a toborzástól folyamatosan, a játékosok számára közösen nőhet vagy csökkenhet. A sáv jobb oldalán lévő szám azt mondja meg, hogy a térkép területein hány figura állhat büntetlenül. Ha a figurák száma megegyezik az aktuális célszámmal, minden figurára egyesével dob játékosa és szerencsétlen dobásnál a figura visszakerül a kriptába.
  6. Angyali sarc: A térkép jobb oldalán látható kékes sávon a bal oldali érték bizonyos lapoktól, képességektől, a játékosok számára közösen nőhet vagy csökkenhet. A sáv jobb oldalán lévő szám azt mondja meg, hogy a játékosoknak közösen mennyi ethereat kell vak licit segítségével beadni, hogy büntetlenül rosszalkodhassanak tovább. A licitben mindenki kezdő ethereaját tudjuk, a kezébe ebből annyit dug el, amennyit szeretne, majd egyszerre megmutatjuk, mit áldozunk be. Ha összejött a kellő mennyiség közösen (az Ínség tornyában lévő ethereaval együtt!), csak az kap büntetést, aki semmit nem adott bele, egyéb esetben mindenkire lecsap az istenek haragja. Aki a legtöbb ethereaval járult hozzá a sarchoz, jutalmat kap.
  7. Területek és szövetségek kiértékelése: Ebben a fázisban egyesével megnézzük, melyik területen ki van túlerőben (1 figura = 1 erő), az a játékos megkapja a területnél látható bónuszt. Majd a board legalján látható sávokon is a győztes markát üti a bónusz. Itt a kriptában és a térképen szereplő különböző figurákból kell nekünk legyen a legtöbb, hogy megkapjuk a jutalmat.
  8. Frissítés: Ebben a fázisban bizonyos lapok képességei érvényesülnek, frissíthetjük a már használt kártyáinkat a következő fordulóra és hasonlók.

A játék addig tart, amíg az összes egység token el nem fogy a készletből. Ez 2-3 fordulóig fog tartani, ami nem tűnhet soknak, de egy forduló akár 45-50 perc is könnyen lehet. A befolyás és egység tokenek gyűjtögetését minden frakció más eszközökkel igyekszik megoldani. A csont kártyák legtöbbször bevételt adnak, a hús kártyák sok figurával operálnak, a lélek pedig befolyást manipulál. De minden frakció kártyái közt vannak hasonlóak, így nem igazán mondható egyik oldal sem erősebbnek a másiknál. Az alantas célok közül mindegyik másért ad győzelmi pontokat a játék végén: egység tokenek duplán számítanak, figuráid a pályán, gyászoló kártyák előtted, és hasonlók.

pic4971976.jpg

Elsőre egy hatalmasat hibáztam, egy ethereaval elszámoltam magam, és ez elég sok pontomba került a játék végén, szóval érdemes jól átgondolni, hogy melyik tanács kártyát draftoljuk a fordulók kezdetén, mennyivel szállunk be a sarcba és mire költjük a befolyást és a kristályainkat. Nagyon tetszett a két közös sáv, ahol igazából vállvetve próbáljuk lefizetni a jókat és elkerülni a gonoszok haragját, de alakíthatjuk úgy is a dolgokat, hogy nagyon keményen csőbe húzzunk valakit. A már említett hasonló játékokból sikerült összegyúrni egy kockák és csatakártyák nélküli és területfoglalós játékhoz képest rövid társast, ami szerintem sokaknak megtetszik majd. Szintén pozitív a passzolós mechanika, aminél ugye visszatérhetsz passz után még a körbe, kivéve ha a te passzod után minden más játékos is bemondja. Ezzel jókat lehet taktikázni, kivárásra alapozva, viszont rizikós is egyben, ami különösen izgalmassá teheti a körünket. A paklik manipulálása és lapok ingyen játékba hozása is nagyon jónak tűnt elsőre, de így nyilván a szerencse is erősen közrejátszik a végkifejletben. Malevastros tanács kártyája és figurája sem új ötlet (Gods of Asgard), de jó móka lehet vele törölni az egyik terület képességét az ellenfelek elől (cserébe kapnak egység tokent). Az egyetlen dolog, ami nem tetszett elsőre, az játékostábla a helyigénye, szerintem elég lett volna egy jóval kisebb board. Lehet, hogy pár játék után kiderülne még pár negatívum, mivel nem minden célt, küldetést, ereklyét és gyászoló kártyát láttunk, de egyelőre egyik sem tűnt túl erősnek a többinél. Viszont jó minden alantas cél kártyát elolvasnunk az első játék előtt, különben nem vesszük feltétlenül észre mire gyúr ellenfelünk. Márpedig ebben a játékban fontos az akadályozás, nem játszhatunk végig interakció nélkül.

pic4971971.jpg

A játék kissé túl lett plasztikozva (most teremtettem a szót, nincs copyright), bár a területfoglalósoknál ez mintha abszolút követelmény lenne mostanság. Rengeteg mini van benne, nem a legjobb anyagból készültek, de nem is csúnyák. A Halál és Malavestros figuája kifejezetten jól sikerült. A térkép szerintem indokolatlanul nagy, és a court kártyák is hatalmasak, de cserébe nagyon szépek az illusztrációk. A kártyák és az insert is minőségiek, a boardokra sincs semmiféle panasz.

Egy forduló alatt simán átláthatóak a szabályok, de van pár dolog, amit jópárszor átolvastunk, mielőtt mindenkinek egyértelművé vált, hogy mikor és hogyan működik pontosan (talán a pokol fenyegetése volt a kérdéses). A szabálykönyv teljesen érthető, bár némelyik későbbi kérdésre a választ kissé nehéz megtalálni a könyvben, ha te még nem olvastad végig. A segédletek szuperek, bár elfért volna még belőlük egy, ami a tanács kártyákat taglalja (talán 2 játék után már menni fog fejből mind). Az ikonográfia is hamar a helyére kerül, nem sokszor néztük be, hogy mit is fizetünk vagy kapunk, ha ilyen-olyan jelekkel tűzdelt egy mondat.

pic4971973.jpg

Összefoglalva azt mondanám, hogy a Court of the Dead – Mourner’s Call egy nagyon kellemes csalódás. Semmit nem hallottam róla, mielőtt leültünk játszani, és nem számítottam rá, hogy ilyen gyors és ötletes dudes-on-a-map játékkal kerülök szembe. Bár a két “kooperatív” sávon kívül semmi szuperinnovatív nincs benne, mégis ügyesen ötvözték elődei DNS-éből a jobb tulajdonságokat (ahogy például a Lords of Hellas is tette). Biztos, hogy még elő fog kerülni, ha a többieknek is lesz hozzá kedve.

Leave a comment

Blog at WordPress.com.

Up ↑